Culturele sector in nood en de staat koopt een Rembrandt

De staat stelde onlangs honderdvijftig miljoen euro beschikbaar voor Rembrandts meesterwerk De Vaandeldrager. Niet iedereen is zo blij gestemd met deze aankoop als demissionair minister Van Engelshoven en directeur van het Rijksmuseum Taco Dibbits. Want waarom wordt dit geld in een oud kunstwerk gestoken en niet in de culturele sector, die zich in een crisis bevindt?

Geschreven door: Saar Boonstra

Het wordt de vijfenveertigste Rembrandt in een Nederlands museum en de drieëntwintigste in het Rijks: De Vaandeldrager. Een zelfportret van Rembrandt dat volgens het Nederlandse ministerie van Cultuur tot de absolute meesterwerken van Rembrandt behoort en onlosmakelijk verbonden is met de geschiedenis van Nederland. Vaandeldragers waren in de zeventiende eeuw personen met aanzien, ze waren derde in de rang van de schutterij na de kapitein en de luitenant. Het representeert macht en rijkdom en is om die reden ook terug te zien op bijvoorbeeld De Nachtwacht.

Zelfstandigen worden doorverwezen naar de Wet Bijzondere Bijstand terwijl het kabinet voor het schilderij tien keer het totale aankoopbudget van Nederlandse musea in 2020 neerlegt.

Nationaal belang?

Maar wat representeert de aankoop van dit schilderij? ZZP’ers in de kunst ontvingen het nieuws dat zij weinig hoop hoeven te vestigen op noodsteun, waar culturele instellingen dit wel krijgen. Zelfstandigen worden doorverwezen naar de Wet Bijzondere Bijstand terwijl het kabinet voor het schilderij tien keer het totale aankoopbudget van Nederlandse musea in 2020 neerlegt. En dat is nog niet zo lang na de tachtig miljoen euro staatsgeld die werd betaald voor het huwelijksportret van Marten en Oopjen. Op de vraag waarom het dan zo belangrijk is dat De Vaandeldrager in het bezit is van Nederland, antwoord Taco Dibbits, directeur Rijksmuseum, dat ‘’het schilderij diep met de Nederlandse geschiedenis is verbonden en omdat Rembrandt een van de beroemdste schilders van Nederland is, die tot de absolute top behoort.’’ Ook demissionair minister Van Engelshoven is blij gestemd. Via Twitter laat zij weten dat ze ‘’met deze aankoop één van de mooiste Rembrandts toegankelijk kunnen maken voor iedereen’’.

Tegengeluid

Het lijkt er echter op dat er niet gedebatteerd is over de staatssteun, want waar Van Engelshoven, Dibbits en Vereniging Rembrandt uitkijken naar de komst van de ‘nieuwe’ Rembrandt, ontstaat er binnen én buiten de culturele sector veel ophef. Op de tweet van Van Engelshoven reageren mensen verbaasd: ‘’Fijn dat er opeens zoveel geld vrijgemaakt kon worden voor dit mooie schilderij. Ik hoor graag uw uitleg waarom dit voor de zzp’ers niet lukt. U weet wel, de levende cultuurmakers die door de maatregelen nauwelijks inkomen hebben. Maar misschien zijn die niet belangrijk genoeg?’’, wordt op Twitter gezegd. Dat er grote bedragen op tafel worden gelegd voor de meesterwerken van Hollandse Meesters is niet nieuw, maar de tijden zijn veranderd door de coronacrisis en het is de timing die men stoort.  

Het is een beetje alsof je tegen je moeder zegt dat je enorm veel geld te kort komt en dat zij dan zegt ‘balen, maar ik ga wel een vakantie boeken en een huis kopen op Mallorca’.

‘De Nieuwe Vaandeldrager’

‘’Ik vind het super raar en vooral vreemd getimed’’, zegt de Bredase zangcoach Anne Ermens. ‘’Het is een beetje alsof je tegen je moeder zegt dat je enorm veel geld te kort komt en dat zij dan zegt ‘balen, maar ik ga wel een vakantie boeken en een huis kopen op Mallorca’. Daar zit een soort moeder-kind verplichting. Een verplichting die je als functie van minister van Cultuur ook naar je sector toe hebt.’’ Daarom maakt Ermens ‘De Nieuwe Vaandeldrager’, een eigen versie vol met foto’s van mensen uit de culturele sector. ‘’Het was een heel spontaan idee en toen zag ik het ineens voor me. Zo bedacht ik een soort mozaïek-collage te maken met allemaal kleine foto’s van mensen werkzaam in de cultuursector. Ik heb nu zo’n 200 foto’s ingezameld maar hoop zeker wel de 1000 te halen.’’

Beeld: Anne Ermens

Het is volgens Ermens belangrijk juist nú actie te ondernemen, voordat het straks oud nieuws is. ‘’Mensen uit de culturele sector hebben in deze tijd steun nodig. Mocht deze aankoop voor corona hebben plaatsgevonden, had ik me ook achter de oren gekrapt. Ik heb niks tegen Rembrandt, maar wat is dat dat kunstenaars vaak pas echt iets waard worden wanneer ze dood zijn?’’, zegt ze. Met haar vernieuwde versie wil ze die steun uiten naar de nieuwe Rembrandts, de levende makers. ‘’Ik hoop dat wanneer De Nieuwe Vaandeldrager af is, deze onthuld kan worden op een toffe plek. Het zou zo gaaf zijn als hij óf in plaats van de Rembrandt in het Rijksmuseum komt te hangen, óf naast de echte Vaandeldrager. Daar zou ik zeker niet moeilijk over doen.’’

Je kunt je foto voor ‘De Nieuwe Vaandeldrager’ insturen tot vrijdag 17 december, hier lees je hoe!

Vind jij De Vaandeldrager 150 miljoen staatsgeld waard?

Laat het ons hieronder weten in de reacties!

Hoofdbeeld: “Rembrandt, de vaandeldrager, 1636” by hermien_amsterdam is licensed under CC BY-NC-SA 2.0

You Might Also Like

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Comments
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
0
Zou graag je gedachten willen weten, s.v.p. laat een reactie achter.x